Vakantie in Zuid-Afrika; Wijntour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Vakantie in Zuid-Afrika; Wijntour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Vakantie in Zuid-Afrika; Wijntour

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

10 November 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 10-11-08,

Laatste dag in Kaapstad.

De wijntour: vertrek; 8:45, 1e wijn: 10:00

Maandag dus naar de vineyards, we hadden een georganiseerde tour geboekt en Robbie kwam ons vanochtend ophalen. Hij bracht ons naar 4 wijnhuizen, 2 in Paarl en 2 in Stellenbosch. De 1e was Fairvieuw van de Backfamilie. Hier kregen we dus om 10:00 ons 1e wijntje. Een Savignon, vond ik dus niet zo lekker, tis wit en daar hou ik dus niet zo van, je kon er ook kaas proeven. Die maakte ze zelf, erg lekker en ook leuk om SIlvio dit alles te zien proeven. Ik geloof dat hij wel 14 wijnen heeft geprobeerd. Ik ietsje minder, nog 1 wit wijntje die ik dan wel lekker vond en een roze natuurlijk.

De tourgids was erg leuk, heeft 4 jaar in Rotterdam gewoond en sprak goed Nederlands, geboren in Z.A maar van Portugeese afkomst. Anyway ik dwaal af, het 2e wijnhuis was ook van dezelfde Back familie en ook daar begonnen we met witte wijn. Na de 1e heb ik de rest van wit maar overgeslagen. Rood wa wel oke, maar toen kwam er de brandy, eerst geleerd hoe je het moet vasthouden en hoe je je neus verbrandt bij het ruiken, (dus hoe het niet moet). Toen geleerd hoe je het doet zonder je neus te verbranden en het voorkomen van het verbranden van je keel, kauw je eerst voor je doorslikt. Al met al een hoop weetjes voor iets wat ik niet lekker vond. Hierna een soort mondspoel-drankje, ook niet zo lekker, maar de nasmaak was heel goed. Silvio heeft ook nog de ‘port’ geproefd. Hierna gingen we in de tuin lunchen, geweldig. Goeie omgeving, mooie bloemen. We hadden ook Steve de Javaan mee, dus samen met Silvio op stap om overal foto’s van te maken. Wat wel grappig was, hij (Steve) drinkt eigenlijk niet, hij dacht ook dat het een tour door de wijnlanden was, geen proeverij. Hillarisch, na 2 wijn was hij al helemaal rood aangelopen. Goed na de lunch en wandeling door de tuin gingen we naar Stellenbosch om de volgende 2 wijnhuizen te bezoeken. 1 was een modern wijnhuis, de wijnen waren zozo, niet spectaculair. Er sprong er 1tje uit, maar die was ook 17,50 per fles. Terwijl de rest zo’n 6 tot 8 euro was. Bijzonder Beyenberg ofzo. Het laatste wijnhuis was de beste. We begonnen met Roze (Champagne) Sparkling wine, altijd goed, haha. Hierna een witte wijn die ik wel lekker vond, een pinotage blanc, heerlijke rode wijn gedronken. Dus de wijn van Villiera is het lekkerst, uit Stellenbosch die ook betaalbaar was. ZAR 40 voor 1 fles.

Met iedereen emailadressen en facebook uitgewisseld en terug naar ‘The Backpack’. Kreeg nog 3 zoenen van Robbie en dat was de wijntour.

Silvio ging nog even naar the Waterfront met Steve en heeft ‘s avonds nog de laatste groente met spaghetti gemaakt. 23uur doodmoe m’n bed ingerold. Nog wel 2 tickets voor de BazBus gekocht, want we gingen dinsdagochtend verder naar Mosselbay. Nog even getwijfelt om toch een auto te huren, maar met de harde rukwinden, het links rijden, ravijnen langs de kustweg dachten we toch om veilig de bus te nemen. Dus we kunnen nu 3 weken op en neer waar we maar naar toe willen…