Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Krugerpark

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

30 November 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

30-11-2008

Erg slecht geslapen, het was bloedheet in de dorm, vast ook een beetje zenuwachtig ofzo, Om 5 uur stond ik op en om half 6 vertrokken we. Om half 7 kwamen we bij de Numbdi gate aan, waar Jefter onze gids in Kruger al op ons wachten met een open safari-auto. En we begonnen onze ochtendtour, die zou tot 8 uur duren en dan ontbijt. Het eerste half uur was er weinig te beleven in het park. Ik vond het maar gek, de vorige keer zie 't blog van Kruger 2007 zag ik direct olifanten en vrij snel leeuwen. Maar na een half uur zag je de auto’s al stilstaan op een plek. Je spot eerst auto’s dan pas de dieren… Het was een kat en wij moesten zeggen wat voor poes, het was Nina i.i.g niet…haha. Maar het had zwarte vlekken en het lag in het gras.Aangezien cheetahs zeer zeldzaam zijn (maar 225 in t park) en ik die nog niet gezien heb zei ik, ‘het is een luipaard’. Maar we hadden echt enorm geluk, want het was toch een cheetah.

Jefter legde ons de verschillen uit. Van voren weet iedereen het wel zo’n beetje door de zwarte lijn tekening op de kop van de cheetah, maar vanachter is het moeilijker te zien, wel duidelijk als je het eenmaal weet. De cheetah heeft een slankere nek en zwarte ogen en de vlekken zijn iets anders en een luipaard ligt ook 9 van de 10 keer in een boom, cheetahs niet. Dus ondertussen ging hij nog even voor ons zitten, keek een keer naar ons en draaide zich om en liep weg, onze fotocamera’s draaide overuren. Wat een begin van de dag. Om 8 uur gingen we ontbijten bij ons kamp, er stonden canvas tentjes klaar waar wij in sliepen. Heel erg leuk met in het midden een grote eettafel gedekt met ontbijt voor ons, lekker fruit, cereal, yoghurt, koekjes, thee. Het zag er erg uitnodigend uit, dus aanvallen want we hadden honger. Heerlijk, hierna gingen we een lange rit maken met een lunch bij Skukuza (het grootste kamp) Maar toen we daar kwamen rond lunch tijd was het inmiddels 39 °C dus echt wel afzien, geen zuchtje wind tijdens de lunch, snel gegeten dus en weer op pad. Ondertussen wel al antilopen ( impala’s, kudu’s, steenbokjes), vogels (natuurlijk). We moesten een beetje op tijd terug gaan, want we hadden een avondtour bij Kruger geboekt. Maar we zagen elke keer wat, eindelijk een Olifant! Zebra’s en een paar giraffes, maar toen was het tijd voor leeuwen, een beetje verstopt, maar als je goed keek lagen er 4 leeuwen te puffen van de warmte. 2 Mamma’s en 2 puberjongens. Hier ging wat tijd in zitten natuurlijk. Nu nog 1 poes en onze dag was compleet. Ik had al een klein beetje laten doorschemeren dat die nightdrive voor mij niet echt hoefde, maar toch zette hij er een beetje vaart achter.

Tot er weer een hoop auto’s aan de kant van de weg stonden en richting een boom keken. Je raadt het al, daar was ie dan… het Luipaard. Hij lag heerlijk relaxed in de boom. Heel duidelijk te zien voor ons, (wij zaten wat hoger dan de normale auto) Goeie foto’s kunnen nemen. Jefter zei nu wel dat we de nightdrive niet meer zouden halen en of we dit erg vonden… haha, wat denk jezelf, Nee natuurlijk. We hadden zoveel geluk gehad, maar dit was nog niet alles. Ineens bewoog het luipaard, stond op, sprong van de boom af en liep richting de auto’s. Ging aan de kant van de weg even poepen, haha, recht voor me bijna, grappig want vorig jaar deed een leeuwin precies hetzelfde voor m’n neus. Enfin, hij had z’n behoefte gedaan en liep voor ons de weg over, keek nog een keer naar al die rare gasten op de weg en verdween in de bosjes. Ons geluk was nog niet voorbij... haha, nog niet zou je denken, maar we zagen op onze terugreis naar het basiskamp nog een hele olifantenfamilie, wel wat verder van de weg af en op een gegeven moment stonden we midden tussen een enorme kudde buffels, mannetjes, vrouwtjes, kalfjes. Erg indrukwekkend. Dat was het wel voor een 1e dagje. De big 5 gezien en een cheetah.
We kwamen moe en bezweet terug in het kamp, gingen nog even naar het winkeltje en toen op zoek naar het zwembad. Het was bijna donker, maar we hadden er zoveel zin in, zelfs ik die niet van zwemmen hou. Een erg mooi zwembad, water was lekker warm, heerlijk om na zo’n hele dag in te plonzen. Hierna weer gegeten op het kamp en toen nog even TK gebeld om te vertellen van de fantastische dag. Silvio had een tentje voor hem alleen en ik sliep gezellig met Maris. De volgende ochtend was het weer omgeslagen, regenachtig en koud (27 °C) Maar om half 6 in de open safari-truck en de laatste ochtendrit gemaakt. Om 6:06 uur, je gelooft het niet, maar daar was weer een cheetah, eentje die aan het jagen was op een impala groepje wat in de buurt stond. Erg mooi om te zien hoe hij die domme ‘hertjes’ benaderde en ineens wegschoot om er eentje te grazen te nemen. Hierna was er 1,5 uur niks meer te zien, erg koud en nutteloos rondgereden. Ons geluk was op...