Pasqua (1e paasdag) - Reisverslag uit Vado Ligure, Italië van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Pasqua (1e paasdag) - Reisverslag uit Vado Ligure, Italië van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Pasqua (1e paasdag)

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

24 April 2011 | Italië, Vado Ligure

In Italië lijkt t alsof Pasen een groter feest is dan Kerst. Er wordt de dagen voor Pasen de voorjaarsschoonmaak gedaan, 1 of 2 dagen gekookt en dan 1e paasdag dat is Pasqua komt de familie bij elkaar en is de hele dag aan t eten. Dus gister werd er ’s ochtends bij Silvano en Marilena (een nicht van Piero) alles schoongemaakt en het eten werd door Marilena en Silvano alvast gemaakt, tante Ans en Piero deden thuis ook hun voorbereidingen ’s ochtends en ’s avonds en ik deed lekker niks. Ik was namelijk vrijdag avond met Christian gaan salsa dansen in Varazze. Heel leuk, eerst een paar uurtjes geslapen en toen om 23 uur met Christian naar de disco.. Daar leerde ik de instructeur en instructrice van de dansschool van Chri kennen en ik werd bijna meteen gevraagd om te dansen. Heel anders dan in Nederland, waar iedereen een beetje bij z’n eigen dansschool blijft hangen. Hier wordt je door iedereen zo’n beetje gevraagd. Erg fijn dat me de pasjes ook nog wel goed afgingen. Na iedere dans wel weer uitpuffen en rust, maar dat ging prima aangezien er vaak Bachatta gedraaid werd. Iets wat ik dus niet leuk vind om te dansen. Maar wel samen met Christian natuurlijk, beetje rustig en het ging erg goed. Zeker omdat hij pas begonnen is met het Latijns-Amerikaans dansen. Na 2 uur was ik het wel zat en toen na nog 1 dansje zijn we naar huis gegaan. Dus lekker uitgeslapen zaterdag en ’s middags gingen we naar de Ikea in Genua. Echt enorm, volgens mijn groter dan Amsterdam. Met dezelfde Zweedse dingen natuurlijk, maar wel leuk om dat eens mee te maken. ’s Avonds kwam Mariella van beneden met haar man een digestief doen, heel lieve mensen. Ze praat ontzettend snel, dus ik had wel wat moeite met het volgen van de gesprekken. Ik heb wel een recept van een nieuw ontwikkeld koekje gekregen van haar. Ze kan namelijk heerlijke dingen maken, met gewoon iets van dit en een beetje dat, snufje hier en daar. Ik ga het thuis eens uitproberen…
Het weer gister was echt vreselijk, regen en koud. Heel zuur aangezien het zo heerlijk weer in Nederland is. Dus vanochtend ik direct naar buiten kijken en het was nog steeds bewolkt, jammer dacht ik nog. Maar toen het dus 12 uur werd, brak de hemel open, blauwe lucht en de zon kwam tevoorschijn. Ik denk dat de Paus ervoor gebeden heeft haha. Christian kwam ook en toen zijn we samen naar beneden gegaan richting Silvano en Marilena. Die wonen beneden en hebben een mooie buitenplaats. Echt een Italiaanse sfeer hangt daar… gek he! Enfin de rest van de familie was er ook al, hun dochter met man en 3 dochters. Leuke meisjes waarvan 2 rood haar en flink wat sproeten. Daar begonnen we om 13 uur met prosecco en aspergesoep met soldaatjes toen antipasti, daarna de zelfgemaakte gnocchi van Piero. 3 soorten saus, pesto, tomaat en gorgonzola. (wie goed oplet de kleuren van de Italiaanse vlag) Daarna de asperges uit Limburg, (ja ook hier) met ei en boter… mmmmm. Tussendoor natuurlijk rode wijn (barbaresco) die helaas te oud was, dus muf smaakte. Dus hieruit een wijze les getrokken, lekker drinken als t er toch is, niet bewaren voor speciale gelegenheden. Toen voor de liefhebber een enorme kip (biologisch uit eigen tuin) en toen de Pasqualina (paastaart) gemaakt van verse artisjokken, echt heerlijk! En het was nog niet genoeg natuurlijk, toen kwam de dolce. Koekjes van pijnboompitten en rozijnen (brutti e buoni), crostata en natuurlijk de beroemde hazelnoten taart van Piero! Met daarbij een heerlijke moscato (voor de liefhebber) Goed toen was het 16 uur en ben ik naar huis gegaan om even uit te puffen en lekker in t zonnetje te slapen.
Om 20:00 gingen we weer voor de 2e ronde, ik zat nog vol van die middag, maar ach ik offerde me gewoon op, haha. Nog een beetje asperges en wat Pasqualina gegeten en natuurlijk de koekjes, afgesloten met koffie en het zat er weer op voor vandaag….

• 24 April 2011 - 21:49

Mark B Te R:

Dat nassen ziet er goed uit zeg!
    Zijn dat ansjovisrolletjes?
    Nou geniet ervan, en zet jezelf ook eens op de foto! :-)

Grtz!
    MB

• 24 April 2011 - 22:00

Natasja Meeuwenberg:

Hai die Mark B te R,
    Zekers ziet het er goed uit, het was ook heerlijk. Ben nog bezig met foto's plaatsen, maar heb er inderdaad maar even bij gezet dat het anjovis is.
    Groetjessss

• 25 April 2011 - 01:11

Carola:

Watertandend kijk ik hier naar. Geniet.. en voor de volgende keer: niet eerst een hapje uit die bruchetta met gorgonzola nemen :)

• 25 April 2011 - 17:28

Gerrit:

En wij maar uitkijken met wat we eten
    Tot woensdag