Start van de opleiding! - Reisverslag uit Woodbourne, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Start van de opleiding! - Reisverslag uit Woodbourne, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Start van de opleiding!

Door: Natasja Meeuwenberg

Blijf op de hoogte en volg Natasja

10 Juni 2014 | Verenigde Staten, Woodbourne

Zondag was de officiële start van de opleiding en we werden ook officieel ingewijd. De bedoeling hierachter is om je geest open te stellen om te leren. De boeken en uniformen werden uitgereikt. Tijdens de Satsang, we moesten ons ook direct omkleden in het uniform. Een geel shirt en een witte broek. Geel is de kleur van leren en wit de kleur van puurheid. Ook staat de gele kleur voor het pad naar Dharma en om het donkere pad van onwetendheid achter je te laten. Het was verplicht om dit uniform te dragen tijdens de Satsang en de lessen van 12 uur en van 14 uur. Dit wordt gedaan om je identificatie van de Ego los te laten, studenten komen samen als gelijken op het pad naar kennis en de universele waarheid. Het was een bijzondere inwijding. Ik kreeg van Srinavasan 3 poeders op mijn voorhoofd, As (Vibhuti) staat voor verwoesting en purificatie van de lagere natuur. Dit zijn 3 strepen over het voorhoofd wat de 3 Guna’s (kwaliteiten van de natuur) representeert. Sandalwood pasta (Chandana); dit word op het 3e oog (tussen de wenkbrauwen) geplaatst, ze zeggen dat het je oog van intuïtie opent zodat er kennis in kan. Sandalwood pasta zorgt dat het geheugen weer wat aangewakkerd word. En als 3e word er Kumkum (rood poeder) op dezelfde plek aangebracht. Dit is symbolisch de aanbeden moeder. De Shakti (kracht) van de God van het Universum. Niks is mogelijk zonder de genade van de moeder. De Kumkum is symbolisch de genade en de energie van de moeder. Hierna snel omkleden en toen nog een praatje en af gesloten met de Arati, een ceremonie waar de vlam/licht de kennis symboliseert en dat wordt gezwaaid terwijl er mantra’s gezongen wordt. Het einde van de ceremonie wordt de vlam naar iedereen gehouden die aanwezig is en symbolisch pak je het licht. Daarna is er prasad (gezegend voedsel) wat aan iedereen wordt uitgedeeld. Net als in de katholieke kerk de hosti. De spirituele ceremonie is pas compleet als iedereen Gods zegening in een materiele vorm heeft geconsumeerd.
En maandag begonnen we de week met een Ganesha Homma. ( Ganesha deze god verwijderd alle obstakels en maakt je pad vrij en een homan is een ritueel hiervoor) Ook dit was gaaf om mee te maken. Om 6 uur in de ochtend, buiten op deze prachtige locatie.
En toen begon de cursus.