De 1e en 2e week - Reisverslag uit Woodbourne, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu De 1e en 2e week - Reisverslag uit Woodbourne, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

De 1e en 2e week

Door: Natasja Meeuwenberg

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 Juni 2014 | Verenigde Staten, Woodbourne

Vanaf donderdag werd ik wat ziekjes, hoesten en moe. Maar dat was te verwachten. Ze zeggen dat je in de 1e en 2e week vaak ziek wordt, omdat het voedsel puur is (Satvic) dus je hele interne systeem wordt flink schoongemaakt. Er komen geen ‘slechte’ suikers en toevoegingen in je systeem meer. Vrijdag was een ‘vrije’ dag, je moet wel nog steeds om 6 uur bij Satsang zijn, maar daarna was je vrij. Die dag heb ik rustig aan gedaan, geen yoga verder en wat rondgehangen en gestudeerd. Je hebt elke dag huiswerk, een samenvatting van de filosofie klas in het Engels. Dat kosten me meestal een half uurtje. En je moest ook Karma yoga doen op je vrije dag
.
Karma Yoga is Selfless service. Je doet iets zonder er wat voor terug te verwachten. Op zondag kregen we onze Karma Yoga toebedeelt. En voor ik naar de ashram ging had ik al een paar keer gezegd dat ik wel alles wilde doen, behalve de badkamer en toiletten. En 3x raden wat ik als karma yoga kreeg…. De badkamer met toiletten. Maar dat was te verwachten. Dus ik maakte me er niet eens meer druk om. Maandag om 10:45 begon de 1e karma yoga dag. Ik werd door Riki ingewerkt. Een superlieve dame uit Israel. Heel streng in het begin, het moest precies zoals zij het wilde en dat deed ik. En ze was er helemaal blij mee, ik ook. En zo erg was het niet eens. Wel smerig, maar als je in India geweest bent maakt niks meer uit. ’s Avonds met eten waren er wat meisjes die klaagde hoe zwaar het wel niet was in de keuken en ik dacht oef gelukkig hoef ik dat niet te doen. Dinsdag ochtend na het ontbijt weer de badkamer en ik kreeg hulp van een Engels meisje. Die eerst in de keuken stond. Riki zei dat het wel wat vreemd was, maar ja, nog sneller klaar. Maar toen kreeg ik van Ishwara te horen dat ik ’s avonds de keuken in moest… Hier was ik wat minder blij mee. Waarom en ik wilde in de badkamers blijven bij Riki. Ik vond het niet eerlijk enz… En Ishwara zei dat ik niet die avond in de keuken hoefde te komen omdat ik in de ochtend de badkamers al gedaan had. En er was niemand van de staf die me dit verteld had. Ik moest van hem daarop wachten. De dag erna had ik nog niks gehoord en ik ben toen maar weer naar de badkamer gegaan en heb meegeholpen hiermee. Ik zei ook nog tegen VIvienne dat ze het maar moest navragen aan Mahadev, dat ze mijn karma yoga overgenomen had. Maar ze wilde dit niet alleen doen, dus na de Gita klas gingen we samen naar hem toe en ik was natuurlijk zeer begrijpend en zei als hij dacht dat ik meer in de keuken op mijn plaats was, ging ik de keuken wel in. Als je Mahadev een beetje leert kennen, weet je dat je niks kunt weigeren. En tja weer wat geleerd over Ego en Attachments (toebehoren). En ik ging die avond nog de keuken in. Bij Ishwara, de chefkok uit Brazilie. Hij had mij bedacht bij de afwasmachine. Ik heb me er helemaal opgestort en het was de beste tijd van mijn leven. Superleuk die keuken. Hard werken, maar dat maakte niks uit. Later hoorde ik van iemand van de staf (ook origineel uit NL, maar sprak geen NL) dat ze al eerder hadden bedacht voordat ik er was dat die mensen uit NL sterk zijn en dat die vast in de keuken of het huishouden goed werk konden doen. In totaal waren er 4 mensen die ook Nederlands bloed hadden. Een meisje uit mijn klas, Jeanette, Christopher en Nitti. Superleuk was dat zeker tijdens de voetbalwedstrijden.

Om weer even terug te komen op mijn gezondheid, ik bleef hoesten en dat koste een hoop energie. De week erna woensdagochtend ben ik na de ochtend Satsang mijn bed ingedoken en heb de yogaklas geskipt. Daarna weer gewoon meegedaan. En de dag erna heb ik toch maar de ochtend Satsang en de ochtend yogaklas geskipt en even goed geslapen. Ik heb toen toch ook maar mijn diclofenac en paracetamol aangeslagen. En mijn vit C gestart. Dit deed wonderen en vanaf vrijdag was ik weer mezelf en kon ik alles weer meedoen.

Vrijdag was de dag van de ‘vrijheid’ en ik heb dankzij de tip van Maarten elke week een massage gedaan. Het kost je wel wat, maar oh wat was het nodig. Je kunt het je niet voorstellen, maar uren op de grond zitten in kleermakerszit daar krijgt je lijf op een gegeven moment genoeg van. En dan nog 2x per dag intensief 2 uur yogahoudingen ook. Je denkt dat je erg soepel wordt en lenig… niet echt. Stijf was ik vaak. Maar je wordt er wel wat leniger van en vooral sterker. Dus de massages waren een godsgeschenk. 1 uur op tafel liggen en je pijnlijke spieren worden flink gekneed door Krishna-Prya. Heerlijk, dat is de $90 zeker waard! We waren met 3 vaste klanten zo’n beetje elke vrijdag. Elizabeth uit USA maar woont in Nieuw-Zeeland (een vroedvrouw van 52 jaar), Christina Rene (28 jaar) uit Long Island en ik. We hingen vanaf de 1e week een beetje bij elkaar. Elizabeth sliep in een tent, Christina R. had een eenpersoonskamer.

Christina R. had een auto dus de 2e week toen ik me weer wat beter voelde gingen we samen naar Wall-mart om inkopen te doen. Wel gezorgd dat het een beetje Satvic (puur) bleef. Maar wat aanvulling op het dieet mocht wel. We kregen bijna geen fruit daar, dus sinaasappels gekocht, bananen, gedroogde abrikozen. Die ik van thuis had meegenomen waren al op. Extra vit C. Noten en rozijnen. Als lekkere snack. Dat had ik wel nodig. Het eten was behoorlijk goed hoor, maar na 2 weken wilde we wel wat anders. Ook zijn we naar de Arati store gegaan, een leuk esoterisch winkeltje in de buurt, waar je chai en koffie kon krijgen, maar dat hebben we toch nog maar niet gedaan. Daarna toen we weer terug waren in de ashram, op tijd voor diner, was de vrijheid weer voorbij. Terug in de boeken en nog wat studeren, eten en karma yoga in de keuken. Ik was weer helemaal beter.

  • 11 Juli 2014 - 11:39

    Gerrit:

    Fijn verslag. Zo komen we wat meer te weten van de Ashram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 170204

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 15 November 2015

Azië voor beginners...?

26 Mei 2014 - 14 Juli 2014

USA!

05 Oktober 2012 - 09 November 2012

Return to India

09 Februari 2012 - 19 Februari 2012

Wintersport??!!

20 April 2011 - 27 April 2011

Uitrusten in Italie

03 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

terug naar Curacao

15 November 2009 - 10 December 2009

Noord en Zuid India in 28 dagen

07 November 2008 - 13 December 2008

van Kaapstad tot Maputo

17 Januari 2007 - 09 Februari 2007

Jo-burg SA tot Tofobeach Mozambique

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Indonesia, mijn moeders land

Landen bezocht: