Olifanten dag - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Olifanten dag - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Olifanten dag

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

17 Oktober 2015 | Thailand, Chiang Mai

Maar we gingen naar een kamp van BMP elephant care project voor een halve dag. En ik kreeg de indruk dat ze toch veel voor de olifanten doen, er was een hoop uitleg over de olifant (door Pong), wat ze eten, waarom deze kampen toch nodig zijn en dat het ook erg duur is om deze olifanten te onderhouden. We moesten een uniform aan, want de kleren werden vies en dan was het voor de olifanten ook duidelijk wie we waren. Ze hebben er 5 olifanten, een mamma, een tante, een baby van 8 maanden (300kg) dat is 1 familie, verder hebben ze nog een kleine verlegen jongen van 2 jaar (shy boy) en ze hebben net 3 dagen een dame die al jaren met een geluxeerde heup loopt. We begonnen met voeren van bananen en suikerriet, de baby mocht alleen gepelde banaan, net als een baby bij ons is de spijsvertering van een babyolifant nog niet volgroeid. Maar de baby is ook ietwat onvoorspelbaar, dus de bewakers hielden het wel goed in de gaten. Gelukkig gebruiken ze geen haken meer, wat in India nog wel gebeurt. Bij het voeren mochten ook foto's gemaakt worden en er was een foto meneer mee (Jimmy) hij legde alles vast voor ons en na afloop kregen we een cd mee met de foto's werd verteld. Ik heb toch mijn eigen camera mee genomen maar inderdaad veel minder foto's gemaakt, wel fijn dat ze dit doen. Onze groep bestond uit 1 Amerikaans en 3 Turijnse jongens, wel gezellig. Alle olifanten kregen genoeg aandacht, hierna mochten ze met ons lopen naar het modderbad, dit was erg grappig, mede door die 'kleine' man, erg ondeugend. Na het modderbad, liepen we rustig naar de volgende plek en tijdens deze wandeling kregen we uitleg van Pong over de verschillende kruiden/plantjes en fruit. Er hing iets aan de bomen, leek op lychee, maar smaakte anders, ik vond lekkerder. Ik ga nog opzoeken wat het was. Daarna werden de mamma en de baby even apart gezet omdat de nieuwe dame iets teveel interesse toonde aan de baby en dit kon leiden tot wat onenigheid, dus het zekere voor het onzekere werden ze eventjes apart gezet. Wij gingen vitamine ballen maken voor de olifanten, met hoopjes goed spul, tumeric, tamarinde, oersuiker, nog iets waar ik de naam niet meer van weet en banaan. alles werd fijngestamp en ballen van gedraaid. Deze werden uitgedeeld aan de olifanten. Er werd nog een test/kunstje gedaan met de tante, Silvio ging op de grond liggen en de olifant ging 'zachtjes' masseren. Hierna was het lunchtijd, heerlijke gele curry en fried rice.
Na de lunch gingen de mensen van de halve dag zwemmen met de olifanten en ze goed wassen, het stelletje bleef een hele dag, dus die gingen wat anders doen. Het zwemmen en wassen van de olifanten (de familie) was geweldig. Er werden wel wat kunstjes gedaan, maar niks leek zoals het in India was. Het was erg leuk. Na het zwemmen gingen we douchen en nog wat drinken. We gingen direct de foto's bekijken en Silvio en ik kregen 1 cd mee waar de foto's op staan. Super leuk!
Helaas is hierbij ook ons Chiang Mai avontuur voorbij en gingen we toen we terug waren bij het hotel weer door met de minibus naar Pai. Een helse rit van 4 uur met meer dan 700 bochten. Hier was wel al voor gewaarschuwd, maar dan nog.

• 21 Oktober 2015 - 13:08

Gerrit:

Dit lijkt me geweldig

• 21 Oktober 2015 - 13:23

Anna Catharina Moors:

Wat heerlijk toch dat wij zo mogen meegenieten van al die fijne dingen die jullie ondernemen!
    Lang leve Internet en Natasja die het ons zo goed meedeelt allemaal via deze blog en natuurlijk ook lang leve Silvio en Facebook, waar we de foto's van allebei al kunnen zien.