vertrek naar Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu vertrek naar Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

vertrek naar Swaziland

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

05 Februari 2007 | Swaziland, Mbabane

Lekker een weekendje weg met tante Kitty. Op naar Swaziland. We vertrokken relaxed om 9:00. Eerst nog een half uur geklooi bij het kantoor van Greyhound (busmaatschappij) om zondag 11 feb. terug te gaan naar Jo-burg. Maar kon geen raamstoel krijgen, terwijl die er nog wel waren. Was allemaal erg lastig, niet echt klantvriendelijk vond ik. Nou dat is Greyhound sowieso niet echt, je kunt nl. alleen maar met een Zuid-Afrikaanse visakaart betalen. Daar kwamen we later pas achter na een stuk of 3 telefoontjes. Eind van het verhaal; ik ga terug met de intercape ;-), dat beviel prima en is een stuk goedkoper.

Maar op weg naar Swaziland dus, ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten. foto. Ik had alleen veel zin om lekker te wandelen. Wat we gingen doen in het natuurpark Malo-lotja. Onderweg had ik de ‘loneyplanet’ erbij gepakt, deze heb ik toch veel gebruikt, en een beetje een route uitgestippeld. Langs de “valley of heaven” nm15 met wat handcraft shopjes, leuk cafeetje om te lunchen, waar ze ook weer handcraft verkochten. Daar een t-shirt gekocht en een sticker (voor op de fiets), mooie sieraden hadden ze er ook. Verder naar een origineel Swazi dorpje, maar dat was toch niet wat we ervan verwachten, dus gingen we weer door voor we het dansoptreden gezien hadden. We wilden ook voor het donker +/- 18:00 op een plek zijn waar we gingen overnachten.

Dus richting Malo-lotja waar we de volgende dag wilde wandelen. Er zouden ook huisjes bij zijn, maar bleek dat het allemaal self catered was, dus wij op zoek naar een B&B. Via de ‘loneyplanet’ zijn we in Piggs Peak terecht gekomen. Het was een beetje uit de richting (30km verder) Maar om terug te gaan was te laat. Bij een vrouwtje thuis die appartementjes verhuurde gingen we slapen. Niet echt luxe, geen airco, slechte bedden. Wel incl. ontbijt, wat voortreffelijk was. ’s Avonds op zoek naar wat te eten daar, een lokaal tentje gevonden, waarschijnlijk de enige, daar wat gegeten, friet met kip, het duurde maar een uurtje voor dat het klaar was. En we waren de enige klanten (kip moest vast nog gevangen worden), maar het was echt heerlijk. Vroeg weer gaan slapen en vroeg de deur uit, want we moesten nog 30 km terug naar het park. Dat was toch iets te ver, dus we hadden al besloten om zaterdagnacht iets anders te vinden. Enfin, we hadden 2 wandelroutes voor de ochtend bedacht en daarna wisten we het nog niet, maar goh, wat is dat Swaziland toch prachtig. Lekker temperatuurtje en hoopjes bergen. Tijdens het wandelen heb ik vaak geroepen dat het net Zwitserland leek en alleen maar anders was door de palmen die her en der stonden en de zebra’s die we tegenkwamen. foto, foto. O, ja ook geen sneeuw op de bergtoppen :-). Meerdere malen de drang gehad tot het zingen van: ‘the hills are alive with the sound of music lalalala'! Het werd zeer warm naarmate het middaguur naderde. En na de 2 routes gewandeld te hebben (de 2e viel wel wat tegen, waarschijnlijk de verkeerde route genomen. We zouden namelijk naar de watervallen wandelen, maar helaas die hebben we niet gevonden), het was inmiddels 13:00u, zijn we het park uitgegaan om een slaapplek te regelen en dan tegen het eind v/d middag wilden we nog wel een wandelingetje maken.

moe maar voldaan

We reden naar het ‘Havana Resort’ en boekten daar een chalet, wat een luxe zeg en niet eens veel duurder dan de vorige plek, een mooi groot bed, mooie badkamer en jaaah, een zwembad!! Nou we waren behoorlijk moe en bezweet en tja, het zwembad lonkte. Dus bikini aan, boekje mee, lekker chillen bij de pool! Je raadt het zeker al…niet meer gewandeld dus nm04. Het was er echt prachtig, lekker eten, goeie wijn (Zuid-Afrikaans) goeie toetjes, ijs met amarula likeur. Mmmm weer iets om mee terug te nemen!! Gister zijn we terug gereden, weer langs wat van die tentjes geweest, natuurlijk nog wat gekocht. Tijdens de terugreis kwamen we erachter dat de gsm van tante Kitty nog bij de B&B in Piggs Peak lag, die gaat ze de volgende keer ophalen. Aangezien het prima bevallen is om in een weekendje Swaziland te doen. Om 16:00 waren we weer in Maputo, waar m’n ticket klaar ligt om naar Inhambane te vliegen straks. Ik heb toch besloten om te duiken bij Tofo beach en kom vrijdag weer terug in Maputo. Geen idee of er internet is, zal wel niet, Trouwens bijna geen muggen hier!! En lariam gaat nog steeds goed

Zonsopkomst Swaziland

Foto’s: 110 (veel bloempjes voor tante Kitty)