Ashram - Reisverslag uit Almora, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Ashram - Reisverslag uit Almora, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Ashram

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

19 Oktober 2012 | India, Almora

Dus zondagnacht om 22uur in de taxi naar Haridwar. Mijn trein vertrok om 0:15 en ik had een 1e klas kaartje met airco, dat is de hoogste klasse van de trein. Een rit van 7 uur met de trein voor 15 euro. Om kwart voor 1 kwam de trein dan eindelijk en ik kroop boven mijn bedje in. Geslapen tot 6:30 en toen om 7:20 kwamen we Kathgodam in. Hierna de uitdaging om een taxi naar Almora te krijgen en dan richting Dol Ashram. Dat zou ook nog 100 km zijn, dus zo’n 3 uur met de auto. Dit wist ik allemaal nog niet toen ik naar een taxi zocht. Slecht voorbereid was ik. Uit de trein kwamen de taxichauffeurs al, voor 2000 roepia kon ik naar de ashram gebracht worden en ik vroeg of ze gek waren. Zoveel geld, belachelijk. Nog steeds niet wetend dat het zo ver weg was. Op zoek naar een gedeelde taxi, dan betaal je ook veel minder, die vond ik om me naar Almora te brengen voor 600 roepia. Je moet het hier meemaken om er iets van te begrijpen, maar er werd een hoop geschreeuw tussen de taxichauffeurs waar ik niks van begreep en ik wilde maar zo snel mogelijk weg daar. Dus met de taxichauffeur op weg en onderweg namen we nog een schooljongen mee, die 45 km verderop naar school ging. Hij sprak gelukkig Engels, want de taxichauffeur sprak alleen Hindi. Hij vertaalde af en toe wat en corrigeerde mij toen ik vertelde dat ik uit Holland kwam, of het niet eigenlijk The Netherlands was. Haha, hoe goed is dat. Enfin ik heb hem aangemoedigd goed door te leren en het hem Dank je wel en Ja en nee, dat is makkelijk aangezien in Hindi ja en nee, ha en nee is. En ondertussen samen met de jongen de taxichauffeur overtuigd mij naar de Dol Ashram te brengen voor 900 roepia. 2,5 uur later kwam ik aan in de ashram en werd warm onthaald door Arun met Om Nama Shivaya. Ze hadden op me gewacht met ontbijten en ik kon direct aanschuiven, hoe fijn is dit. Even nog Swamiji gegroet en ik ging gezellig eten. Lekker hoor, het eten was meer gekruid dan in de andere ashram van Neyerdam waar ik 3 jaar geleden was. Maar nu wist ik ook dat Swami Govindananda er zelf op toeziet dat het eten goed is. Ik kreeg een kamer toegewezen voor mij alleen en toen even met Swamiji gezeten. Een min punt aan deze ashram was dat er gebouwd werd. Dus van 4, 5 , 6 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond hoorde je het gedril en gestamp van de machines. Geen rust dus. Er was een groep yoga retreaters uit Delhi eerder aangekomen en ik mocht me bij deze groep voegen. Een leuke groep diverse mensen, maar allemaal beginners en dus zou ik de asana klas met de TTC’ers mogen doen, mits ze geen lesklas hadden. Allemaal te lastig om snel even uit te leggen dus hier laat ik het bij. Vanaf ‘savonds ging mijn buik al raar doen en ja hoor, de wc werd mijn beste vriend. Wel s’ochtends netjes om 5:30 satsang gedaan en de yogaklas, tussendoor naar de wc rennend. Na de lezing van 12 uur ging ik liggen en heb ik me voor de rest van de dag afgemeld. Ik heb 24 uur op bed gelegen en na wat imodium en ORS die ik van Gayatri een lerares heb gekregen de dag erna, kon ik weer een beetje functioneren. De hele week nog last van mijn buik gehad. Wel alles gewoon mee gedaan, behalve eten. Helaas dat ging niet goed. Ging ik vrijdag toch zeer gelukkig (dat word ik namelijk van het ashram leven) terug naar Rishikesh.

Elly:

Wat jammer dat je nu net in de Ashram last van je buik kreeg! Maar wel fijn om te horen dat je van het verblijf toch gelukkig wordt! Geniet van de rest van je reis!! Ik kijk uit naar je verhalen.

• 22 Oktober 2012 - 18:56

Miriam Kierkels:

leuk om te lezen allemaal !
    maar ik mis Silvio in het verhaal ???
    is hij ergens anders in India?

gr, Miriam.

• 24 Oktober 2012 - 03:17

Tatjana:

Hi Natas,

Leuke verhalen heb je allemaal :)
    Echt rot voor je dat je de wc vaker hebt gezien dan je joga lessen!!
    Maar dan heb je dat maar gehad en kan je lekker van je vakantie genieten :)
    Heel veel plezie!!!
    En je mist hier niks hoor haha

groetjes Tatjana

• 25 Oktober 2012 - 10:10

Gerrit:

Jammer van de wc, maar voor de rest was het wel leerzaam hoop ik.

• 28 Oktober 2012 - 14:43

Natasja Meeuwenberg:

Miriam, als je goed gelezen hebt is Silvio niet hier. Hij is in Rishikesh gebleven. Niks voor Silvio die yoga, haha.
    Buik is weer oke Tat, ik geniet zeker. Het is hier lekker warm, haha!