Chicago the windy city - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Chicago the windy city - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Chicago the windy city

Door: Natasja Meeuwenberg

Blijf op de hoogte en volg Natasja

14 Juli 2014 | Verenigde Staten, Chicago

Dat zeggen ze, dat het in Chicago altijd waait. Ik ging dus met de Amtrak vanuit Lansing Mi naar Chicago. Gary de vader van Adrienne heeft me op de trein gezet. Deze liet 45 min op zich wachten. Hoezo NS sucks, Amtrak ook! En dan is het nog niet eens zo goedkoop om met de trein in de VS te reizen. Maar ja, eenmaal in de trein een rustige reis gehad, veel gelezen en toen stond ik in Chicago. Midden in het centrum, met een kapotte loeizware koffer op zoek naar de L-train. (de metro die boven de grond gaat) Ik had van te voren via Airbnb een kamer geboekt in de wijk Ravenswood. Een nette buurt bij de brown-line. Ik had gebeld naar Cameron (de jongen van het appartement) om te vragen wat de makkelijkste weg was naar zijn huis en dat zou via de Redline (de snelle trein) zijn en dan over te stappen op de Brown-line. Maar dat gehannes van overstappen en het zoeken van de ingang van de L was niet duidelijk. Later bleek dat je ook gewoon op de brown-line kon stappen dan deed je er alleen iets langer over. Anyway, ik kwam aan op station Ravenswood en liep naar Sunnyside avenue, Cameron stond klaar om mij binnen te laten. Het eerste wat op me af kwam was de geur van katten. Heel sterk. Het appartement kwam met 3 katten. Superlieve beestjes. Maar de geur was verschrikkelijk. De kamer voor mij was schoon en rook fris en was best groot. Dus dat viel reuze mee. Ik had mijn spullen neergezet en ik had al contact gehad me de Sivananda Yoga Vedanta Center Chicago via mail en een afspraak gemaakt voor die middag. Dus uitgezocht hoe ik er met openbaar vervoer moest komen. Ik had al een ov kaart gekocht voor 28 dollar. Zo kon ik 7 dagen ongelimiteerd reizen door Chicago. En ik ging met de bus naar W Bryn mawr avenue. En daar ontmoeten ik Lalita Chaitanya (zij runt het centrum) en daar was Helen (Kamakshi) ook. Zij heeft met mij de TTC gedaan. Een schema gemaakt wanneer ik als Karma Yogi (vrijwilliger) aan de slag kon en wanneer ik een les kon geven. Daar ook fijn weer een les yoga gedaan en daarna in een leuk veganistisch tentje heerlijk gegeten. Toen weer naar huis en gaan slapen. Dinsdag was een hele vrije dag, dus die heb ik ook besteed als toerist. Leuke stad om te wandelen. Ik voelde me helemaal thuis, naar de navypier gelopen en een stukje op Michigan lake gevaren. Wat een prachtig meer is dit. Het valt onder een van de grootste meren van de VS. Het waaide wel heel maar prachtig weer. Ik ben nog de Cheesecake factory tegengekomen en ja daar moest ik natuurlijk nog een stukje cheesecake eten. Ik kreeg een flashback van 17 jaar terug toen ik met de marine in NY was en daar langs de vitrines van de Cheesecake factory liep watertandend.
De volgende dag heb ik in de ochtend ook weer een wandelingetje gemaakt in Grant park. Ik had een app van tripadvisor op mijn telefoon waar een wandeling op stond die heb ik gedaan, zeer aan te raden. Prachtige fontein, mooie openlucht concertgebouw. En de beroemde Bean.. (ik kende t niet, maar het was grappig om te zien) Daarna via huis weer naar de Sivananda center en daar yoga les gedaan en een Satsang. Ik had het gewoon gemist. Daarna heb ik me getrakteerd op Italiaans eten, een van de beste Italiaanse restaurants zat gewoon op de hoek bij het appartement. Schandalig veel geld uitgegeven, maar genoten.
De dag erna ben ik na de yoga les naar het strand gegaan, ook lekker uitwaaien en genieten van het uitzicht. Nog wat stof gezogen en opgeruimd in het centrum en nog een yogales gedaan. Vrijdags was de dag van mijn les, in de ochtend heb ik Lalita Chaitanya geobserveerd en in de middag heb ik mijn eerste Sivandana les gegeven. Het voelde geweldig! Het ging erg natuurlijk, ik had wel een paar vergissingen, maar de studenten waren na de les erg tevreden. Een half uur later begon de Bhagavad gita les, welke ook leuk was. Zaterdags ben ik met Kamaksi (Helen) door de India en Pakistani buurt gelopen. Erg leuk om met een echte local door de straten te struinen. Toen hoorde ik ook dat Chicago best gevaarlijk is…. Veel bendes en moorden. In het weekend van de 4th of July waren er 80 moorden gepleegd. Dat is andere koek dan ons veilige Amsterdam. Maar ik heb me toch geen moment onveilig gevoeld.
Zaterdag middag als Karma Yogi weer gewerkt, voorbereiding op de Guru Puja. Heel bijzonder weer. Na de Puja wat mantra’s gezongen met elkaar en toen zat de laatste avond in Chicago er weer op. Zondag ochtend nog even een yogalesje meegepikt en toen afscheid genomen van iedereen bij het centrum en van Chicago. Gelukkig besloten om met een taxi naar het vliegveld te gaan en daar had ik natuurlijk weer overgewicht, alles overgeheveld wat nodig was naar mijn rugzak en zonder mijn yogamat zat ik netjes aan de 23 kilo, maar ik mocht de mat niet los meenemen. Dus de baliemedewerker kneep een oogje dicht en de mat mocht in de koffer! En toen was het zover, na 7 weken afscheid nemen van de VS. Wat een reis, genoten van alles.
Hoogtepunt was toch de TTC, zoveel geleerd en zoveel mooie lieve mensen ontmoet. En superblij om als yogalerares het land weer te verlaten. De vlucht was goed, eten was verschrikkelijk, maar op tijd weer in Adam! Fijn weer thuis te zijn. Nog een paar dagen vrij en dan begint het normale leven weer. Ik had in Amerika al een datum dat ik bij de Yogacommunity mag lesgeven en dat heb ik inmiddels gedaan en het ging lekker. Ik ben nu ook officieel yogalerares bij de Yogacommunity en heb er veel zin in!
Bedankt weer allemaal voor de reacties op mijn blogjes en tot de volgende reis.

  • 09 Augustus 2014 - 11:35

    Gerrit:

    Leuk dat je zo'n fijne tijd hebt gehad, maar wel zijn blij dat je weer thuis bent

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 2220
Totaal aantal bezoekers 170215

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 15 November 2015

Azië voor beginners...?

26 Mei 2014 - 14 Juli 2014

USA!

05 Oktober 2012 - 09 November 2012

Return to India

09 Februari 2012 - 19 Februari 2012

Wintersport??!!

20 April 2011 - 27 April 2011

Uitrusten in Italie

03 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

terug naar Curacao

15 November 2009 - 10 December 2009

Noord en Zuid India in 28 dagen

07 November 2008 - 13 December 2008

van Kaapstad tot Maputo

17 Januari 2007 - 09 Februari 2007

Jo-burg SA tot Tofobeach Mozambique

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Indonesia, mijn moeders land

Landen bezocht: