De laatste weken - Reisverslag uit Woodbourne, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu De laatste weken - Reisverslag uit Woodbourne, Verenigde Staten van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

De laatste weken

Door: Natasja Meeuwenberg

Blijf op de hoogte en volg Natasja

27 Juni 2014 | Verenigde Staten, Woodbourne

Wat we ook gingen doen in week 3 en 4 waren de how to teach lessen. We werden in groepjes van 4 verdeeld en 1 voor 1 moesten we een beginnersles geven. Christina M zat in mijn groepje, zij moest als 1e de 1e beginnersles geven. Ze was begrijpelijk erg nerveus maar dat was nergens voor nodig. Ze deed het geweldig. En daarna was ik, gelukkig kon ik nog even oefenen en afkijken bij Christina. Maar ik geloof dat het wel goed ging. Erg lastig om links en rechts uit elkaar te houden als je les geeft en om de telling bij te houden. Allerlei truckjes leren we, maar ik denk dat ervaring door het vele doen werkt. En dan nog zullen er momenten zijn dat je het doorelkaar haalt. Mijn 1e les was ook de uitleg van de zonnegroet, Surya Namaskar. Ook lastig, maar het hielp dat we eigenlijk al vanaf de 1e week ieder een ronde voor de hele groep staan en de serie les geven. Het lastigste was om het in het Engels te doen, maar toen dacht Mahadev leuk te zijn en het in week 2 in je eigen taal te doen, dat lukte ook niet, aaaargh! En verder de stress van het lesgeven had ik niet. Het leek erg natuurlijk en alsof ik het al jaren doe. En de feedback van de meiden was perfect, alleen wat taal problemen, haha. En Mahadev had niks aan te merken. Dus op naar de volgende les die ik mag geven. Dat was een paar dagen later en dat was een open klas, dat is een normale Sivananda klas van 90 min. Deze ging helemaal goed qua timing, alleen nog wat oefening met de Pranayama’s en dat was de feedback. Geweldig gevoel ook. Dus zo ziet een normale Sivananda les eruit.

- Relaxation (goed begin van de les)
- Opening prayers ( de Dyana Slokah)
- Pranayama’s ( ademhalings oefeningen)
- Kapalabathi ( snelle uitademing, ontspannen inademing)
- Anuloma veloma ( Afwisselende ademhaling, in linker neusgat, uit rechter neusgat, en dat wissel je af)
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Dan Surya Namaskar (de zonnegroet)
- Alternate legraises (afwisselende beenoefeningen)
- Double legraises
- Headstand (kopstand)
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Shoulderstand (schouderstand)
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Fish pose
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Forward bend
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Cobra (houding waar je je rugspieren goed gebruikt. De volgende 2 ook)
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Locus
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Bow
- Daarna weer ontspannen ;-)
- Spinal twist
- Crow ( een balans oefening)
- Standing forward bend
- Triangle pose
- En dan de final relaxation!
Best bezig zoals je ziet! Maar halverwege voel je al dat je lichaam goed bezig is en op het einde ga je gewoon blij naar huis.

In de laatste week kregen we ook nog anatomie les van Lalita Devi, een geweldige vrouw. Een wetenschapper die via omwegen de ayurvedische kant is opgegaan en overal vraagtekens bij blijft zetten. Daar hou ik van, wel iets alternatiefs, maar niet dom. De lessen klopte en maakte me helemaal blij, eindelijk kreeg ik antwoorden op mijn vragen. En verder ben ik ook nog bij haar voor consult geweest, ook een bijzondere ervaring. Ik kreeg op het einde van de week een advies vwb eten en bewegen. Heel verfrissend. En ik ga proberen om zoveel mogelijk me er aan te houden. Ze heeft zelfs mijn onregelmatigheid ingecalculeerd. Het advies was wel om zo veel mogelijk regelmatig te doen, maar dat gebeurt als ik 65 ben, haha.
En toen was er de stress van het examen. Een test met 60 vragen. Christina maakte mij nerveus, ik maakte haar nerveus, lekkere combinatie waren wij, maar ik heb de Amerikaanse manier van studeren een beetje overgenomen en ik heb flashcards gemaakt. Dus kaartjes met de vraag en de antwoorden op de achterkant. Het werkt fantastisch vond ik. Overal waar we konden waren we bezig met die kaartjes, oefenen in de sauna. Ja die was er ook. Elke vrijdag even de sauna in. Op de vrijdag voor ons examen (die 3 uur duurden) hebben we samen gestudeerd bij de Siva tempel. Heerlijk rustig plekje, behalve hoopjes mieren (waar Christina gek van werd). Maar al met al goed geleerd dachten we...

  • 11 Juli 2014 - 11:47

    Gerrit:

    Hierna lekker op vakantie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 170245

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 15 November 2015

Azië voor beginners...?

26 Mei 2014 - 14 Juli 2014

USA!

05 Oktober 2012 - 09 November 2012

Return to India

09 Februari 2012 - 19 Februari 2012

Wintersport??!!

20 April 2011 - 27 April 2011

Uitrusten in Italie

03 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

terug naar Curacao

15 November 2009 - 10 December 2009

Noord en Zuid India in 28 dagen

07 November 2008 - 13 December 2008

van Kaapstad tot Maputo

17 Januari 2007 - 09 Februari 2007

Jo-burg SA tot Tofobeach Mozambique

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Indonesia, mijn moeders land

Landen bezocht: