Alweer 5 dagen in Dharamsala - Reisverslag uit Mcleodganj, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Alweer 5 dagen in Dharamsala - Reisverslag uit Mcleodganj, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Alweer 5 dagen in Dharamsala

Door: Natasja, Silvio

Blijf op de hoogte en volg Natasja

10 Oktober 2012 | India, Mcleodganj

Wat vliegt de tijd, het is alweer tijd om hier te vertrekken. Ik zal nog maar snel een kleine update geven.
6-10-2012
Nog voor we in het vliegtuig stapten had ik nog druk emailverkeer met Anil, de eigenaar van onze homestay in McLeod Ganj. De vlucht naar Dharamsala was inderdaad gecanceld en we moesten toch een taxi regelen. Deze was ook nog behoorlijk prijzig, maar gelukkig krijgen we als het goed is wel ons geld terug van het vliegticket. Eerst maar zien dan geloven. De vliegreis naar Delhi was voor ons allebei niet erg lekker. Net iets te weinig beenruimte enz, iedereen die gevlogen heeft herkend het wel. In Delhi aangekomen, was het heerlijk rustig, geen drukte en eenmaal buiten stond onze taxidriver netjes met een bordje Natasja op ons te wachten. Ook hier geen drukte, wel warmte. Er is een hoop in 3 jaar verandert vind ik. Direct de parkeergarage in en de taxi in. Deze rit was lang, maar comfortabel. We konden in ieder geval wat slapen en zagen veel van het landschap, tussendoor wel doodsangsten uitgestaan van bussen die recht op je afkomen en vrachtauto's, het constante getoeter wat je hoort, daar wen je niet aan. Na 12 uur waren we dan op plaats der bestemming. Gelukkig, ons bed stond klaar, een Kingfisher ging er ook wel in en een warme maaltijd van Nisha (de gastvrouw) en toen gaan slapen... Heerlijk! Dit was ook de bedoeling om niet teveel gezeur te hebben als je net in India aankomt. Alles fijn geregeld, het kost je wel wat, maar dan heb je ook wat.

7-10-2012
Deze dag hebben we rustig doorgebracht, geslapen tot 9:00. Ontbeten in de homestay en toen met Bushan de oudste zoon een simkaart regelen. Het is en blijft India, dus het duurde even. Uiteindelijk 1 simkaart voor ons 2'en gehaald en daar maakt Silvio toch het meeste gebruik van. Ik ben gewoon alleen met sms bereikbaar op mijn eigen nummer en als er wifi is ook via whatsapp. Lekker rustig. In ieder geval in geval van nood is dit ons nummer: +91 98-82-130518
Toen zijn we naar de tempel van H.H. de Dalai Lama gegaan. Helaas was hij net weer weg, maar de bijzonderheid om hier rond te lopen is er niet minder om. Na het tempelbezoek zijn we ergens op straat een Tibetaans noedeltokootje tegengekomen en daar hebben we soynoedelsoep gegeten en verder nog bij een oud vrouwtje heerlijke gefrituurde momo's. (dat zijn deegballetjes met groente) Nog een Kingfisher strong gedeeld en toen zijn we bij 'the taste of India' (het restaurant van Bushan) Lekker Indiaas gaan eten.

8-10-2012
Kookles, vandaag gingen we bij Sangye leren om Tibetaans brood te bakken, 3 verschillende manieren en koekjes. Dit was echt erg leuk om te doen. Silvio als volleerd chef vond het ook erg leuk, om eens in een andermans keuken te kijken en heeft zeker weer wat bijgeleerd. Sangye was een erg aardige en grappige man. De recepten hebben we meegekregen, dus we gaan eens kijken of het thuis ook zo makkelijk gaat. Weer wat van de straat gegeten en wat gestoomde momo's dit keer, ook erg lekker. En verder nog een trekking geregeld om naar de top van de Triund te gaan. Je zou dan het begin van de Himalaya kunnen zien. We zijn benieuwd, ik ben nog steeds wat grieperig en Silvio wandelt nooit.

9-10-2012
Wat een geweldige tocht, zeker voor beginners. Het is zwaar, maar te doen. 9 km omhoog en 9 km omlaag. Mooi, fantastisch weer, zelfs verbrand. Maar weer een ervaring rijker. Op de weg er naar toe had ik wel last van mijn slechte conditie en longen, maar de weg terug ging prima. De hoogte was volgens de GPS 2900. We zijn 1,5 uur op de top gebleven, machtig mooi. De volgende keer ga ik echt een 4 of 5 daagse trekking doen over de Indrapas. Christian nog bedankt dat Silvio je schoenen mocht lenen, het was echt nodig.
Hierna gedoucht en ingesmeerd en weer naar het centrum gelopen. Nog wat souvenirs gekocht en heerlijk Tibetaans gegeten bij Common ground. We hebben ook bij onze vaste Tibetaanse stamkroeg een biertje gedronken en zijn toen weer terug gegaan.

10-10-2012
Rustdag, lekker tot 8 uur uitgeslapen. Vol met slijm en hoest het bed uitgerold, want spierpijn zat er ook bij, maar met een groen supliment drankje wat ik van Dan (een amerikaan die met z'n familie hier ook logeert) voelde ik me een stuk beter. Raar maar waar, Silvio werd ook wakker een uurtje later en we gingen Tibetaans ontbijten. Maar het lukt op een of andere manier niet echt om alles wat we bestellen te krijgen. Dus met een pannenkoek, omelet en scrambled eggs, zijn we weer weggegaan, helaas. Uitgezocht hoe we het beste morgen kunnen vertrekken naar Amritsar en dat wordt toch een taxi, het is het snelst en het veiligst vanuit hier. Weer wat souvenirs gekocht haha, je bent er tenslotte maar 1 keer.... misschien! Toen nog naar het Tibetaanse museum gegaan en de documentaire gezien waarom de Tibetanen zich toch telkens in brand steken... ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen maar dat is het hele Tibetaanse gebeuren. Hoe moeilijk is het om dat land terug te geven denk ik dan... simpele ziel...
Enfin, ons laatste diner was bij onze stamkroeg, heerlijk chow meng ofzo gegeten en nu liggen we in bed snel dit te schrijven. Morgen rustig de tas pakken en op weg naar Amritsar.
Tot later!

• 10 Oktober 2012 - 19:54

Ineke:

Hè Natasja,

Ben je lekker aan het genieten? Zo te lezen wel veel plezier nog,

Liefs Ineke

• 10 Oktober 2012 - 21:52

Pauline:

ha die natas,
    Jemig, hadden we gisteren nog dat fijne weekend, zit je nou alweer een halve aardkloot weg! en ik moest je nog steeds bedanken! nou, je hebt inmiddels wel door dat ik niet de attentste ben ;-( maar ik vond het dus wel heel gezellig en kom graag nog eens...en als je eens bij de boer wilt komen kamperen dan ben je van harte welkom!
    drie maal om en een dikke knuffel van pauline

• 10 Oktober 2012 - 23:06

Marleen:

Nice Natas en Silvio! Helemaal cool dat je nu indiaas brood kan bakken. Can't wait to try :)
    Mx.

• 11 Oktober 2012 - 10:32

Robb:

Tazz, Silvio, mooi verslag zeg.... Alsof ik erbij ben en wat een mooie foto 's. Blijf sturen hoor en hev vun x x

• 11 Oktober 2012 - 16:49

Petra:

erg leuk om te lezen! ben benieuwd naar de volgende reis verhaal en foto ;)

• 17 Oktober 2012 - 09:52

Sheila:

Kijk uit naar je volgende post!