Aankomst Calcutta en ons laatste treinavontuur - Reisverslag uit Calcutta, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Aankomst Calcutta en ons laatste treinavontuur - Reisverslag uit Calcutta, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Aankomst Calcutta en ons laatste treinavontuur

Blijf op de hoogte en volg Natasja

30 Oktober 2012 | India, Calcutta

Ja, we zijn uiteindelijk aangekomen in Calcutta. De trein zou op Mughal station (20 km ver) vertrekken om 5 uur. Dus de riksja chauffeur vertelde ons dat het wel 2 uur rijden was. Oké, dan gaan we om 3 uur weg. Lekker op tijd opstaan. Om 4 uur waren we dus al op het station, voor een ieder die dus ook deze onderneming ooit gaat doen, vanaf Varanasi is Mughal station een uur rijden met riksja 's nachts.
Dus we ruim op tijd op het station, daar werd ons verteld dat de trein wellicht vertraagd zou zijn. Ik had op internet al gezien dat het een half uur langer was bij het vorige station, maar dat was 2 uur eerder. Dus ik dacht dat haalt hij nog wel in….
Om 5 uur kwam een trein naar Calcutta op het spoor, maar er waren nergens nummers te lezen, geen duidelijk omroeper te horen, dus we weer naar binnen en vragen of dit de trein was… helaas weer niet de goede trein. Die van ons zou hierna komen. Oké… dus 2,5 uur later kwam de trein. Het was inmiddels half 7, maar we zaten erin, lekker lakentjes gekregen, bedje opgemaakt en tukken, heerlijk. Silvio lag tot 2 uur voor aankomst boven op z’n bedje. De reis duurde 12 uur. Dus heel normaal voor hem om 10 uur te ‘rusten’. Ik was al aan mijn 976 blz. boek Shantaram begonnen, dus daar heel wat blz. van gelezen en tussendoor geslapen. Helaas kwamen we daardoor ook in het donker in Calcutta aan. Maar goed ik had de dag ervoor snel een hotel gemaild of er überhaupt ruimte was. Het zou wel wat duurder zijn maar dat maakte voor ons niet uit. Hele goede recensies op tripadvisor en dus op zoek naar een taxi. Ze rijden hier met meter… is de bedoeling, maar er proberen er nog een hoop een prijsafspraak te maken. Dus voor 170 roepia (de wachtlijn voor de metertaxi’s was ons te lang) werden we naar Sudderstreet gebracht. Eerst nog naar de Sunflower guesthouse gegaan om te kijken hoe dat was, maar het was wel schoon, maar veel te duur. 1350 roepia 20 euro vroegen ze voor een kamer.
Dus op naar Stuartstreet een zijstraat van Sudderstreet naar hotel Galaxy, ik had niet meer kunnen mailen dat we te laat zouden aankomen, dus we hoopte dat er nog een kamer vrij zou zijn.
Gelukkig was er nog een kamer voor 750 roepia (11 Euro) vrij, zonder airco, maar dat was ook niet nodig, een enorme douche en superschoon!! Jippie, dat is ook eens anders geweest. Dus we zijn hier lekker neergeploft, toen even de buurt verkent en op zoek gegaan naar een touroperator die naar de Sunderbans gaan. Een paar keer geïnformeerd, maar er kwam niks goed over. Nog een laatste kantoor binnen en die man gebaarde ons te gaan zitten en daar kwam na een telefoontje een jonge jongen aanrennen. We moesten meekomen naar het kantoor. Daar aangekomen kregen we een goed gevoel, leuke gasten, mooie foto’s lieten ze zien en de prijs was zeker te doen. 4500 roepia per persoon, dat is 64 euro. Voor 2 nachten 3 dagen, incl. eten drinken en slaapplek, bootreis, taxi ernaar toe. Dus we hebben ons voor woensdag aangemeld. We zijn benieuwd.
Vandaag hebben we door dezelfde organisatie een bike tour door de stad gehad. Dus met 2 motoren achterop door de stad gesjeesd, met zeer gevaarlijke momenten waar je niet te lang bij stil moet staan. Ik had wel een helm op, maar verder geen bescherming, lekker slim bezig dacht ik meerdere keren. Maar we hebben het beide overleefd, haha. Het was echt supergaaf. Morgenvroeg op naar de natuur… hopelijk zien we een glimp van een Bengaalse tijger, maar die kans is zo klein aangezien en zoveel stropers zijn die dit mooie beest afmaakt. Maar er is genoeg andere natuur te zien, zeker de vogels en de vele soorten Kingfisher.
We hebben er zin in!

• 30 Oktober 2012 - 17:36

Gerrit:

Veel plezier morgen

• 31 Oktober 2012 - 09:00

Petra:

Wat maken jullie een mooie reis! En ook zoveel in een "vakantie" denk dat je bij thuiskomst wel ff mag gaan uitrusten ;) Foto's zijn ook erg mooi.
    geniet ervan!

• 31 Oktober 2012 - 09:00