Varansi en Sarnath - Reisverslag uit Benares, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Varansi en Sarnath - Reisverslag uit Benares, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Varansi en Sarnath

Blijf op de hoogte en volg Natasja

28 Oktober 2012 | India, Benares

Na ons dutje zijn we weer richting de Ghats gelopen want het was het einde van het Durgafestival en nu zullen alle poppen van Durga gedumpt worden in de Ganges. Echt alle poppen van de duizenden tempels die Varanasi rijk is. Je kunt je indenken dat het niet met 1 dag klaar is, meestal duurt het 3 dagen. Maar de 1e dag is het drukst bezocht door mensen van buitenaf. Dus door de drukte naar de Ghats gelopen, zoveel mannen die tegen me aan botste dat ik er ziek van werd bijna. Even gekeken hoe de feestvierders hun godin het water in smeten en toen naar de rust van de Lotus Lounge, heerlijk een beetje chillen en wat cola drinken. Er is nl geen alcohol te krijgen hier in een café. Op de terugweg bij Madhur Milan lekker een Zuid-Indiase masala dosa gegeten en toen weer door de drukte terug, nog even naar de optocht weer gekeken van de Durga’s maar dat was het dan wel weer. Op de terugweg weer door verschillende mannen betast, tot ik er eentje bij z’n arm greep en een klap gaf. Heel verontwaardigd reageerde hij, stomme gasten. Iedereen geeft het feestgevoel (drugs) de schuld, maar leuk is anders. De eerstvolgende grijp ik in z’n kruis zei ik nog tegen Silvio. Anders doe ik het zei hij! Dus ik moest er alweer om lachen, ik zag het namelijk al voor me.
Wel heel fijn dat hij mee is gegaan op vakantie hier naar toe. Toch wel handig zo’n grote sterke baarde mans naast me. Iedereen denkt ook dat het een Israëliër is i.p.v. een Italiaan, overal wordt ook drugs aangeboden. Anyway veilig weer terug in het hotel ons bed in.
De dag erna zijn we gaan winkelen, toch wat meters zijde gekocht en een shoppingmall ontdekt waar ze ook ja hoor Mc Donalds hebben. Heerlijk dus daar hebben we heerlijk wat burgers naar binnen gewerkt. En het fijne van India is dan wel weer dat hier 80% vegetariër is, dus een hoop vegaburgers, kaas of ei. Er was ook wat kip hoor, maar dat was het. Heerlijk ik een broodje spicy paneer (kaas) en Silvio 2 broodjes big mac van kip en spicy kip. En natuurlijk frietjes, teleurstellend was wel dat er geen mayonaise was.

Sarnath

26-10-12
Vandaag zijn we naar Sarnath gegaan. Hier zou Boeddha 530 v C. volgens zeggen na zijn verlichting in Bodhgaya 5 weken later zijn eerste preek gehouden hebben. Volgens het Boeddhisme is toen het Wiel der Wet (Dharma Chakra) in beweging gebracht, een nieuwe cyclus van reïncarnatie die uiteindelijk leidt tot verlichting van iedereen.
Wat er nu nog te zien is zijn ruïnes van kloosters en op de exacte plek waar Boeddha zijn preek hield staat nu een Dhamekhstoepa. Dat was zo gaaf om te zien, mooie serene plek. Ik voelde gewoon veel goeds daar. Helaas komen er ook de Indiërs picknicken en laten hun rotzooi gewoon overal achter. Terwijl er hier wel vuilnisbakken staan. Het is er wel wat schoner, maar we blijven ons verbazen hier.
Na een uur of 2 rondgelopen te hebben gingen we het park weer uit om de Bodhiboom te zoeken. Dit is een scheut van de originele boom waar Boeddha in Bodhgaya verlicht werd. Ook zeer bijzonder om er rondom te lopen. Enfin, hierna nog een Boeddhistische Japanse Tempel gezien. Hier viel ons op dat het super schoon was en het goed onderhouden was. En toen nog naar de Tibetaanse Tempel waar de Dalai Lama ook regelmatig lezingen geeft. Dit was echt een supermooie tempel. Er waren op dat moment ook Lama’s bezig met het chanten (zingen) van mantra’s, dus je voelde hoe bijzonder deze plek was. Heel gaaf!
Toen we terug in het hotel kwamen liet ik een Duits meisje Christine zich heel even omkleden in onze slaapkamer voor ze naar het station gingen. Ze had nl al uitgecheckt dus geen kamer meer, ik zo naief als ik was stelde dus onze kamer voor heel even ter beschikking. Helaas was dit geen goed idee, aangezien Silvio en ik nu allebei 1000 roepia missen. Het is niet veel, zo’n 15 euro per persoon, maar we konden er 5 dagen van eten. En je vertrouwen in de mens verdwijnt weer een klein beetje. Maar we hopen maar dat ze er gelukkig mee wordt. Meer kunnen we toch niet doen.

Gister zijn we nog wat wezen winkelen, wat souvenirtjes gekocht, ik heb me een yogamat gekocht, mis het yoga wel, dus nu kan ik lekker mijn eigen lesje van Susan die op de iPhone staat doen. Wat kaarten geschreven en weer lekker gegeten bij een of ander tentje.
Vandaag geen zin meer om wat te doen, dus nog 1 keer naar de Ghats geweest en toen weer terug in het hotel, tas pakken, want onze trein vertrekt vannacht om 5 uur. Om 3 uur moeten er al vandoor aangezien ons vertrekstation niet direct in Varanasi is, maar 20 km verderop.
Tot in Kolkata! (Calcutta)

  • 29 Oktober 2012 - 10:28

    Gerrit:

    Ik zou ze maar niet in der kruis grijpen. Misschien vinden ze dat juist fijn. Schoppen is beter.

  • 29 Oktober 2012 - 12:07

    Mam:

    He, wat vervelend toch van die kerels en dat meisje! Volgende keer ga je dus gezellig mee als er weer eens iemand zich "om wil kleden" . Ook al vertrouw je op Allah, niet vergeten je kameel vast te binden. ;)

    Je hebt in ieder geval wel de Bodhiboom gezien en weer de energie van de Boeddha en H.H. gevoeld. :)

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 172567

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 15 November 2015

Azië voor beginners...?

26 Mei 2014 - 14 Juli 2014

USA!

05 Oktober 2012 - 09 November 2012

Return to India

09 Februari 2012 - 19 Februari 2012

Wintersport??!!

20 April 2011 - 27 April 2011

Uitrusten in Italie

03 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

terug naar Curacao

15 November 2009 - 10 December 2009

Noord en Zuid India in 28 dagen

07 November 2008 - 13 December 2008

van Kaapstad tot Maputo

17 Januari 2007 - 09 Februari 2007

Jo-burg SA tot Tofobeach Mozambique

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Indonesia, mijn moeders land

Landen bezocht: