Hampi - Reisverslag uit Hospet, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu Hampi - Reisverslag uit Hospet, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

Hampi

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

03 December 2009 | India, Hospet

30-11-2009
Zo eens kijken waar te beginnen. Op weg naar Hampi gingen we gisteravond. Een zeer oude slaapbus was het. De vering was er denk ik niet. En na een uurtje of 8 door de hel gegaan te zijn, kwamen we zeer vermoeid aan in Hospet. We moesten nog een stukje met de bus of riksja. Toen barste de bom,alle irritatie van afgelopen dagen kwam eruit. Ik probeerde het nog met een grapje uit te stellen, ivm weinig slaap afgelopen dagen. Is de redelijkheid ook ietwat weg. Maar goed, voorgesteld om maar even uit elkaar te gaan. En zo gezegd zo gedaan, zodra we bij het busstation van Hospet waren, sprong ik de bus in naar Hampi en heb daarna Vera niet meer gezien. Ik heb nog ff een sms gestuurd om wel contact te houden enz. Dus dat doen we ook wel, ik weet wel dat ze ook in Hampi is dmv sms, dus we zullen elkaar nog wel tegenkomen. Ik vind alles goed, wel lekker om mijn eigen gang te gaan en niet steeds rekening te moeten houden, maar dat zal Vera ook wel vinden.

1-12-2009
Vandaag ging ik met Rakesh alias Rocky (de eigenaar van Ravi guesthouse) op stap met de motor. Heerlijk eindelijk weer eens op zo'n ding zitten. Wil zelf nu echt weer gaan rijden. Maar goed, voor een kleine Rs500 bracht hij me de hele dag overal naar tempels, tempels en nog eens tempels, mooi hoor, maar genoeg tempels gezien deze vakantie. Ik ga morgen nog naar de Shiva tempel in Hampi-Bazaar, das om de hoek. Om me te laten zegenen door Laksmi (de olifant) en rond te kijken natuurlijk. Maar goed, lekker gegeten bij een tentje waar hij me mee naar toe nam, geen toerist te bekenen, heerlijk. Dosa Masala gegeten, ook super lekker. Ik ben zo weg van al dat eten, ook alle vegetarische keuzes zijn super. Mis het vlees helemaal niet, er lopen hier wel de hele tijd hamlapjes rond maar die zijn weer heilig, haha. Het is net een grote boerderij dat Hampi-Bazaar. Vanochtend liep ik naar Yoga klas (ja dat heb ik na de ashram niet meer gedaan, maar kom er nu eindelijk weer aan toe en het is ook nodig) en er liepen echt overal koeien, geiten, kippen door de straten. Het rook ook alsof je in Egchel (boerendorpje bij Panningen) rondloopt. Maar dus geyogaad voor ik op tempeltour ging. Vreemde yoga leraar, met een ietwat uitgebreide zonnegroet. Het was niet echt lekker, te weinig Savasana's haha (dat zijn uitrust momenten) Een halve prayanama (ademhaling oefening) en maar een uurtje aan t werk. Het uitzicht daarin tegen was wel prachtig, boven op een dak en je kijkt uit op de shiva tempel en de rivier. Na de yoga naar de rivier gelopen, daar werd Laksmi gewassen. Elke ochtend rond half 8 krijgt ze een bad. Weer leuk om te zien. Toen dus achterop de motor. Tijdens de tempelbezoeken liep ik Vera nog tegen het lijf, ff gekletst en tja jammer, maar wel zeer voorspelbaar dat het niet gewerkt heeft. Misschien zien we elkaar nog in Mumbai eventjes. Ze heeft het ook erg naar d'r zin hier in Hampi en probeert net als mij overmorgen Hampi te verlaten en naar Goa te gaan. Ik heb nog wat kleren laten maken, die kan ik morgen ophalen. Een zeer vervelende kleermaker bleek wel, die het maar wat leuk vond om me te meten voor m'n rokje ed. De kriebels kreeg ik van die gast. Nu maar hopen dat het mooi wordt wat hij maakt. Anders kan hij fluiten naar z'n geld. Vandaag ook nog een kunstenaar uit Nederland ontmoet, hij woont hier al zo'n 30 jaar. Robbert Geesink, ik ga morgenavond ff wat drinken bij zijn gezin.
Nog even een zonsondergang meegepikt op de Hemakutaberg naast de Shiva-tempel en vroeg naar bed gegaan.

2-12-2009
Cootje P's verjaardag vandaag, HiephiepHoeraaaa!!
Ik wilde vanochtend vroeg opstaan en naar de zonsopkomst gaan kijken, maar ik lag zo lekker, dat ik verstek liet gaan. Dan maar een zonsopkomst minder hoor. Vandaag was een relax dagje. Beetje rond de bazaar rondhangen, geinternet en natuurlijk naar de Virupaksha tempel gegaan. Eerst ruzie gemaakt met de schoenen meneer. Ik ben een klein beetje klaar met al dat gevraag voor geld van de gasten. Slippers neergezet en de tempel in, weer geld betaald, ook voor camera. Daarna rondgelopen en veel Hindu pelgrims gezien die wat offeren. Zoveel goden, zoveel offers, niet mijn geloof hoor. Aangekleden godsbeeldjes, de een weer goed voor dit, de ander voor dat. Overal wordt er geld gevraagt, gezegend enz. Maar ik wilde wel graag door die Laksmi gezegend worden, leek me zeker grappig. Dus ik iemand gevraagd om een foto te maken en afgekeken van de mensen gaf ik een banaan en 2 roepie, maar geen zegening (met z'n slurf op je hoofd tikken).... Ik kreeg van een lief vrouwtje weer een muntstuk, dus ik weer geven. Wederom geen zegening.... Ik vroeg aan de verzorger wat het probleem was.. Als buitenlander/toerist moet je natuurlijk weer meer betalen... 10 roepies, belachelijk. Op zich wel bijzonder dat die olifant ook mee discrimineerd.... Dus uiteindelijk na 14 roepies totaal betaald te hebben werd Natasja ook eens gezegend. Iedereen om me heen lachen, ik ook natuurlijk. Dat was de laatste tempel die ik ga doen hier in India. Net als in Indonesie, op een gegeven moment ben ik t zat. Dus verder rustig een Masala chai gedronken bij het princes restaurant van Rocky. Wat mooie foto's gemaakt van Pumika (dochtertje van de riksjadriver)en Princess (dochtertje van Rocky), beetje geklets met verschillende mensen. Rustig naar een van de vele restaurantjes gelopen waar ik nu zit, lekker gegeten en zelf een dessert na (soort van chocolade taart met veel noten) en natuurlijk nog een chai. Lig zeer relaxed aan tafel, een oosterijkse jongen ontmoet, die blijft een maand hier, ik zou dat niet kunnen hier. Wel aan t strand of in fort Kochi ofzo. Hij gaf me wat tips over Goa, dat het vooral veel duurder is dan in de rest van India... Dus souveniers koop ik wel in Mumbai op de laatste dag. Daarna liep ik weer naar mijn vaste hangout, Princes restaurant, op de hoek van de bushalte en Hampi-Bazaar. Gekletst met iedereen daar, afspraak gemaakt met de vader van Pumika dat hij me de volgende ochtend naar het treinstation zou brengen. Nog met de zus van Rocky afgesproken dat ik nog even bij haar in de zaak kom kijken en chai ga drinken. Het werd uiteindelijk nog een drukke avond voor me, afscheid genomen van een Israelisch meisje Thaly, haar kom ik in Goa nog wel tegen. Toen naar Robert Geesink's huis, die woont 1km van Hampi-Bazaar af, dus achterop de motor van Rocky naar zijn huis. Daar heb ik z'n vrouw en 4 kinderen ontmoet, van 2 tot 10 jaar. Grappig om toch wat Nederlands in die koppies te zien. Spreken helaas geen Nederlands, maar goed Engels. Ik had direct goed contact met z'n jongste zoontje van 2 en het dochtertje van 6. Heel lief, van Robert kreeg ik mijn eerste echte alcohol weer sinds lang, rum met water en citroen. Tja je moet het doen met wat je hebt. Best lekker, maar het zakte direct in m'n benen. Hij en Rocky rookte een joint samen, ik nog even naar zijn atelier gaan kijken. En ik moet zeggen dat ik het echt heel erg mooi vond. Niet voor mijn budget natuurlijk weggelegd, maar wow, dan zijn foto's het toch net niet. Hij schildert het alsof je naar het echte plaatje kijkt. Heel mooi. Goed, daarna afscheid genomen en beloofd terug te komen, afscheid van Rocky en zijn vrouw en zijn moeder genomen. Nog even Pumika geknuffeld en ik kreeg een handkus en een Namasthe van d'r. Zie foto. En op naar de zus van Rocky, ze heeft 2 dochters en was getrouwd met haar oom, maar die is een paar jaar geleden overleden. Haar oudste dochter heeft polio gehad en loopt slecht, maar zit in Hospet op de Engelse school en is zeer slim. Praat ook heel goed Engels. Hopelijk hebben ze het geld om ook te gaan studeren, maar goed, ik heb er natuurlijk een jurkje en wat frutsels gekocht, sponser ik dat ook weer. Hierna naar Chhombel, die heeft een tibetaans winkeltje bij het guesthouse, daar ook weer chai gedronken, adres gekregen van zijn familie in de Himelaya pradesh voor als ik daar naar toe ga. Haha, ja grootse plannen maak ik hier. En na foto's gezien te hebben dook ik om 12 uur eindelijk mijn bedje in.
Om 5 uur stond ik op, geen water... dus geen douche... Ingepakt en om half 6 stond de pa van Pumika voor de deur. Hij heeft me op het station afgezet en nu lig ik zeer comfortable in een 2AC sleeper. Veel ruimte lekkere airco en zeer schoon. Mijn volgende ticket naar Mumbai is al geboekt, maar ik ga kijken of ik het kan upgraden naar 1e klas of weer 2AC. Het is nu sleeperclass, zonder airco en veel drukker. Wie weet. Over een paar uur ben ik in Goa en plaats ik het Hampi verhaal. 3 dagen... veel te weinig... Nog maar 1 week te gaan....

  • 03 December 2009 - 17:46

    Gerrit:

    Je bent druk met familiebezoek lees ik. Fijn dat je het nu zo naar je zin hebt. Tot de volgende

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Hospet

Natasja

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 170231

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 15 November 2015

Azië voor beginners...?

26 Mei 2014 - 14 Juli 2014

USA!

05 Oktober 2012 - 09 November 2012

Return to India

09 Februari 2012 - 19 Februari 2012

Wintersport??!!

20 April 2011 - 27 April 2011

Uitrusten in Italie

03 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

terug naar Curacao

15 November 2009 - 10 December 2009

Noord en Zuid India in 28 dagen

07 November 2008 - 13 December 2008

van Kaapstad tot Maputo

17 Januari 2007 - 09 Februari 2007

Jo-burg SA tot Tofobeach Mozambique

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Indonesia, mijn moeders land

Landen bezocht: