De huisboot en Kochi - Reisverslag uit Bangalore, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu De huisboot en Kochi - Reisverslag uit Bangalore, India van Natasja Meeuwenberg - WaarBenJij.nu

De huisboot en Kochi

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

29 November 2009 | India, Bangalore

De huisboot,

Mijn god wat een luxe, dit is niet normaal, zeker als je al anderhalve week in van die goedkope hotelletjes rondloopt en een ashram (= een plek waar je spiritueel bezig kunt zijn, Ab). We hebben een boot voor ons alleen, een kok en een kapitein en een schoonmaker. Gister tijgergarnalen of kleine kreeften gegeten. We hebben ze zelf gekocht. Een kilo voor Rs800 = € 11,50. Misschien wel nog goedkoper dan toen in Zuid-Afrika. Hier werd het op z’n Indiaas bereidt, met veel kruiden en specerijen. Daar hebben we beide nu wat last van. Maar goed, verder nog geen last van mijn darmen. Ik kijk ook wel uit wat ik eet, vnl. vegetarisch, af en toe dus wat kreeft, haha. Maar verder alleen veggies en brood, vooral de Paratha is heerlijk (een Kerala’s brood, lijkt op chapati, maar dan wat zoeter). En als het zero Spice of mild Spice is kan het net. Hoewel gister dus het te spicey was.

Gister over het grootste meer van India gevaren. Ashtamudi lake ofzo. Gisterochtend toen ik het nieuwste blogje geplaatst had, heb ik nog geprobeerd een trein te boeken van Cochi naar Mangalore, dat was ietwat lastig. We staan nu op de wachtlijst, wel betaald, maar op een wachtlijst, het treinen hier is lastiger dan ik gedacht had. Je moet echt ruim van te voren je trein reserveren en online, dan heb je nog het klasse verschil. Er zijn zo’n 6 klasse waar je uit kan kiezen. Maar goed, we hebben 2x getreind met een kaartje gekocht op de dag zelf, korte stukjes en nog niet gecontroleerd. Van Delhi naar Agra ook al niet. Helaas was de trip om 9 uur s’ochtends al afgelopen, maar goed, toen naar het busstation gebracht door een auto-riksja en de bus naar Cochi stond al klaar. Voor Rs 40 en 2uur waren we in Cochi-Ernakalum. Nu wilde we graag naar Fort Cochi, dus toen weer een riksja genomen, die kost direct Rs150. Het is ook een half uur verder weer, maar we waren uiteindelijk belandt in het geweldig mooi en gezellig plekje Fort-Cochi. Wat een heerlijke plek is dit. Maar even over de busreis, die valt echt reuze mee, je hoeft niet perse met een gereserveerde bus te gaan met airco enz. Je zit ietwat krapper, maar gaat prima hoor.

Goed Cochi, daar ben ik nu ik dit stukje weer schrijf, gezellig, leuke aardige Indiërs, leuke verkoper, leuk koffie tentje Mango-tree, met een heerlijke koffie, een soort cappuccino, met een zonnetje van chocola op het schuim. De koffie hier in India is ook iets zoeter, dus heb geen suiker nodig. Erg lekker. Bij Mango-tree kwamen we in contact met Dhr. Weisman, een New-Yorkse jood, die hier een paar maanden per jaar woont, opgegroeid in Frankfurt, zijn vrouw woont in New-York en zijn dochters zijn beide getrouwd en wonen in Israel, hij maakt graag een praatje met de toeristen en mensen die hij tegenkomt, zo ook met ons. Erg gezellig en aardige man. Hij zat bij een vriend van hem die onder de mango-tree natuurlijk een zaakje heeft en die heb ik wel wat leger gemaakt, haha. Kooplustige Natasja kwam even boven. Gelukkig kan alles opgestuurd worden, dus dat doet hij dan ook maandag. Voor 11 euro. Het is 5 euro per kilo….. Zijn broer de knappe Bilal kent weer iemand die een zaak heeft in Amsterdam op de Damstraat, dus daar ga ik over een paar weken eens ff langs en doe ze de groeten van hem.

In Cochi gingen we kijken hoe we hier nou weer verder konden, maar het is dit weekend een feest weekend voor de moslims hier. Alles dicht en bussen en treinen overvol. Wij zaten bij een toeristenbureau om een plan te maken. Ik zou hier nog wel een paar dagen kunnen blijven, maar dan gaan we echt niet alles zien wat we graag willen, dus optie vliegen. Naast ons aan de tafel zat Herman, die sprak ons later buiten aan, dat hij wel even wilde kijken of hij een bus voor ons kon regelen, we zouden later weer contact hebben. Herman is onze redder in nood geworden. Hij heeft een homestay (zo heet een hotel in je huis) en regelt vaker dingen voor toeristen. Eigenlijk alleen maar voor zijn eigen gasten, maar ik denk dat hij niks omhanden had, want hij heeft veel gebeld voor ons. Zelf even gekeken hoe duur het zou zijn als we een chauffeur zouden inhuren. Maar dat zou voor de km en de dagen zo’n 300 euro zijn. Beetje te veel vonden wij. Dus heeft hij uiteindelijk een vliegticket geboekt voor ons naar Bangalore. Daar vliegen we morgenvroeg naar toe. En dan van daar uit zien we wel weer. Waarschijnlijk Hampi of zoiets.
Vandaag (gister dus) zijn we leuk de olifanten gaan wassen bij de rivier (dit was een dagtocht die we geregeld hebben) Dat was wel een ervaring. Ik zou het zelf nooit gedaan hebben, maar Vera wilde het graag en ik ben dol op Ellies (olifanten, Ab! ) en ze zijn zo mooi te fotograferen, dus ik mee, heb ze gewassen, maar mijn hart stak elke keer telkens toen de verzorgers ze sloegen of zelfs zo’n pikstok (met haak) gebruikten. Na het fantastische Kerala ontbijt zijn we weer naar ze toe gegaan en hebben we een heel klein ritje gemaakt op Sunita (dat was de 39 jarige dame waar we op mochten zitten) De verzorger van haar was wel een lieve jongen, hij had een dochtertje van 7 maanden oud die ook Natasja heette, vast anders geschreven, maar daarom kon hij mijn naam nog herinneren van die ochtend bij het wassen. Leuk toch! ! Iedereen zegt hier ook dat Natasja een Indiase naam is…. Russisch, Indiaas, gewoon mooie Nederlandse naam zeg ik dan altijd. Maar goed, nadat we op een prikkelkussen gezeten hadden en wat mooie foto’s gemaakt zijn we richting watervallen gegaan. De hoogste in Kerala. Wat een geweld! Het was in een natuurgebied, niet echt bekend bij de toeristen, maar des temeer bij de Indiërs. Wat tot gevolg had dat wij uiteindelijk de attractie waren, met om de 5 min wel iemand die een gesprekje aanknoopte tot mijn ergernis en foto’s namen… weet ik ook eens wat dat is he. Ik heb nl ook wat mooie foto’s van mooie kindjes en meisjes in mooie sari’s genomen. Dus….. Maar goed, na wat ergernissen gingen we weer terug naar de auto, airco aan en op naar de lunchplek. Waar we dan om 4 uur gingen lunchen/dineren. Erg lekker weer.

Precies om 18 uur waren we weer in Fort-Cochi, waar we naar een optreden gingen van de Kathakali dansers. Typisch een Kerala dans, maar het lijkt allemaal op elkaar. Tempeldansers. Met een mooi verhaal. En mooie muziek. Goede uitleg (in het Nederlands gewoon) Ligt er misschien ook aan dat de Nederlanders een geschiedenis hier hebben achtergelaten. Met een paleis, een kerk en een begraafplaats, waar je ene Jacoba Anderiesen ligt enz. Echt wel gaaf, helaas veel te weinig gezien in deze korte tijd. Dus ik kom hier zeker terug!


Nog een klein leuk dingetje, we kwamen hier weer 2 Fransmannen tegen, die we al op de ferry van Varkala naar Allepey gezien hadden. Bleken echt erg leuke homo’s te zijn, maar Eric was al een paar dagen flink ziek, buikbacterie denk ik en die had een kaarsje gebrand en gevraagd of dit nog een over ging en prompt nog geen uur later spreek ik heb aan en drinken we later wat samen. En wij als volleerd zusters regelen direct Anti-Biotica en ORS voor die jongen. Vandaag spraken wij hem weer, had hij net 24hr ciproxin gebruikt en wat denk je…. Het werkte! Gelukkig maar. Hebben we weer wat kunnen betekenen voor iemand.
Oke dat was het, morgen vliegen en dan wordt vervolgd!!!

Even snel het vervolg, we gingen om 4 uur op weg naar het vliegveld en ingecheckt en al, 1½ uur vertraging. Na een uurtje gevlogen te hebben, kwamen we aan op Bangalore. Bij de toeristeninfo was wederom een zeer behulpzame meneer die ons een taxi regelde naar het treinstation. Bij het treinstation hoorde we dat we de trein wel konden vergeten. Geen plek, dan maar met de bus. Op het busstation lieten we ons verleiden door een verkoper van een tussenpersoon voor busreizen. Daar een bus geboekt die ons hopelijk vanavond naar Hampi gaat brengen. We hebben onze spullen daar achtergelaten en we zien wel of ze er nog liggen. Hierna een riksja naar de Gura shoppingmall!! Ja ja, je hoort het goed. Heerlijk om precies op de helft van je vakantie even in een westerse mall te lopen. Dat vond ik in Afrika ook al zo lekker. Niks gekocht!! Maar wel veel gezien wat ik in Mumbai zeker ga kopen. Wat heb ik dan wel gedaan met mijn tijd: Naar de kapper, manicure, pedicure. Me lekker in de watten laten leggen voor €35,- Nu even snel op het net, een paar foto’s plaatsen en dit stukje natuurlijk.

Liefs Natasja
Ps Mark, is het zo beter te lezen? Ik vond het al vreemd dat ik niks van je hoorde!! x

  • 29 November 2009 - 21:10

    Gerrit:

    Dat zal me wel een vol fotoboek worden als je terug bent.

  • 30 November 2009 - 09:36

    Annelou:

    Hey Natas,

    Liep een verhaal achter maar dat is netjes ingehaald :)
    Echt grappig om te lezen dat het mediteren je goed af gaat! ( en zelfs dat je gaat meezingen :) )
    Mooie foto's heb je! Ga zo ook even bij Vera kijken, doe je haar de groetjes van mij!
    Blijf lekker genieten en leuke dingen doen!
    Have fun!

    xxx liefs Anne

  • 30 November 2009 - 16:19

    Sanne 9B:

    Lieve Dames! Jullie zien er geweldig uit! echt als levensgenieters! Geniet er nog even van en ik hoor jullie verhalen nog als jullie terug zijn!!
    liefs,
    Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Natasja

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 172121

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 15 November 2015

Azië voor beginners...?

26 Mei 2014 - 14 Juli 2014

USA!

05 Oktober 2012 - 09 November 2012

Return to India

09 Februari 2012 - 19 Februari 2012

Wintersport??!!

20 April 2011 - 27 April 2011

Uitrusten in Italie

03 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

terug naar Curacao

15 November 2009 - 10 December 2009

Noord en Zuid India in 28 dagen

07 November 2008 - 13 December 2008

van Kaapstad tot Maputo

17 Januari 2007 - 09 Februari 2007

Jo-burg SA tot Tofobeach Mozambique

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Indonesia, mijn moeders land

Landen bezocht: